24 August 2014

£ 50k Harga Bagi Telur Terbesar di Dunia






Telur terbesar di dunia atau telur burung gajah yang telah pupus berukuran lebih daripada satu kaki panjang dan cukup besar bagi menampung kandungan tujuh telur burung unta, 100 biji telur ayam atau 12,000 telur burung kelicap. 

Ia dijangka berharga antara £ 30,000 dan £ 50,000 apabila ia dijual oleh Summers Place Auctions in Billingshurst, West Sussex, bagi pengumpul bahan misteri pada bulan November nanti.


Sejarah burung gajah diketahui mendiami pulau Madagascar di luar pantai timur Afrika. Mereka membesar kepada hampir 10 kaki tinggi dan berat sekitar setengah tan.


Dipercayai bahawa spesies itu telah pupus pada abad ke-17 atau ke-18, berkemungkinan besar adalah disebabkan oleh aktiviti manusia.


Jurujual di Summers tempat Lelongan itu berkata: "Saya telah menulis beberapa buku mengenai jenis burung pupus dan burung gajah adalah sentiasa menjadi keutamaan." 


Tambahnya lagi "Telur daripada burung ini adalah suatu keajaiban. Ia lebih sekaki panjang dan lebih besar dari mana-mana telur dinosaur yang diketahui."

No comments:

Post a Comment